Ak je Autódromo Hermanos Rodríguez niečím výnimočný, tak je to určite svojou nadmorskou výškou. Leží viac ako 2 200 metrov nad hladinou mora, čím vytvára nezvyčajné podmienky nielen pre jazdcov, ale aj pre autá, ktoré menia svoje jazdné vlastnosti, najmä však prítlak.

Záujem o motošport a Formulu 1 v Mexiku pozdvihli bezpochyby bratia Rodríguezovci. Starší, Ricardo, sa len v devätnástich rokoch predstavil vo voze Ferrari. Písal sa rok 1961 a z mladého Mexičana bola hviezda, hovorilo sa o ňom ako o budúcom majstrovi sveta. Nasledujúcu sezónu sa však Ferrari rozhodlo nezúčastniť mimomajstrovských pretekov v Mexiku, a tak sa Rodríguez rozhodol súťažiť vo voze Lotusu Roba Walkera. V tréningu mal haváriu, ktorú neprežil. Jeho mladší brat Pedro sa menej úspešne objavoval v F1 v sezónach 1963 – 1971, pričom aj on zomrel pri havárii v sérii Interserie. Mexiko tak prišlo o dvoch hrdinov, po ktorých nesie meno okruh pri Mexico City.

Prvá VC Mexika sa uskutočnila v roku 1963 na okruhu Mixhuca. Išlo o ten istý okruh, na ktorom sa jazdí dnes, no jeho profil bol úplne iný. Triumfoval tu Jim Clark s Lotusom-Climax. Clark dodnes drží prvenstvo v počte víťazstiev, hoci to prvé získal v mimomajstrovských pretekoch 1962 a delil sa oň s Trevorom Taylorom. VC Mexika sa udržala v kalendári do sezóny 1970. Na tento rok určite nezabudne Jackie Stewart - zrazil totiž psa, ktorý sa dostal na dráhu v chaose z príchodu 200-tisícového davu priaznivcov Pedra Rodrígueza.

22884004_1752813148085768_906723793_o.jpg FOTO: Twitter/HaasF1Team

K opätovnému návratu VC Mexika prišlo až v sezóne 1986. Okruh niesol nové meno a bol sčasti prestavaný, zlepšila sa najmä bezpečnosť. Trať si získala popularitu medzi jazdcami i divákmi, no v deväťdesiatom druhom sa opäť porúčala z kalendára F1. Tentoraz bolo dôvodom rekordné znečistenie ovzdušia na Mexico City, ale aj opäť znížená bezpečnosť a to najmä hrboľmi a nie veľmi kvalitným povrchom vozovky. Pokusy o návrat VC Mexika začali v roku 2003. Súkromný investor zamýšľal vybudovať úplne nový okruh neďaleko Cancúnu, no to sa nakoniec nestalo. Bernie Ecclestone oznámil návrat Mexika do Kráľovnej motošportu už v sezóne 2009, ale aj to bol len planý poplach. Po rekonštrukciách, ktoré akoby „preklopili“ profil trate úplne naopak, sa podaril návrat na mexickú pôdu v sezóne 2015. Malo to byť o rok skôr, no pre problémy so stavebnými prácami bola ďalšia premiéra posunutá.

Na 4 304 metrov dlhej trati sa z víťazstva zatiaľ tešili len jazdci Mercedesu. V roku 2015 Nico Rosberg, ďalšiu sezónu to bol Lewis Hamilton. Úradujúci majster sveta stanovil aj traťový rekord – 1:20.521. Celková dĺžka pretekov je vypočítaná na 305,354 km, čo predstavuje 71 kôl.

Hoci medzi VC USA a VC Mexika nie je voľný víkend, i tak sa aj mimo trate udiali zaujímavé veci. Opäť sa zmeny týkajú stajne Toro Rosso. Sivá eminencia Red Bullu a Torro Rosso, Dr. Helmut Marko, oznámil, že Daniil Kvyat už definitívne nie je súčasťou ani jedného z týchto tímov a môže si hľadať angažmán na budúcu sezónu inde. Zároveň potvrdil, že túto sezónu dokončia vo farbách Toro Rosso Pierre Gasly a Brendon Hartley.

22906332_1752813348085748_1310189610_o.jpg FOTO: Twitter/Mexiko GP

Zásah počasia sa do VC Mexika neočakáva, o všetkom rozhodnú len samotní pretekári na trati. Lewis Hamilton si vydarenou VC USA opäť zvýšil šance na zisk titulu majstra sveta, nateraz mu dokonca stačí prísť do cieľa na najhoršom piatom mieste. Pri jeho súčasnej forme, ako aj forme Mercedesu, sa dá predpokladať, že už tento víkend uvidíme korunováciu nového šampióna, no Sebastian Vettel na Ferrari rozhodne nezahodí svoje šance a určite sa bude snažiť urobiť maximum pre víťazstvo. Ako bude pokračovať majstrovský boj a či sa rozhodne, uvidíme už túto nedeľu. Začiatok pretekov je stanovený na dvadsiatu hodinu stredoeurópskeho času.

Program – Formula 1

29.október (nedeľa) – preteky: 20.00

FOTO: Twitter/ToroRossoSpy