Formula 1 sa opäť sťahuje z Európy za teplejšími podmienkami. Prvou krajinou, ktorá bude po sérii tradičných pretekov na starom kontinente hostiť kráľovnú motorizmu, je Singapur. Už prvý ročník priniesol kontroverznú drámu, ostatné boli poväčšine bohaté na výjazdy bezpečnostného vozidla, keďže ide o okruh zasadený priamo v centre pulzujúceho mesta. Navyše, ďalšie pokračovanie majstrovského boja bude pod umelým osvetlením.

Okruh Marina Bay v Singapure patrí k najnovším, ktoré môžeme nájsť v kalendári F1. Otvorený bol 31. augusta 2008 po ročnej príprave pod taktovkou Hermanna Tilkeho. Práce boli o to zložitejšie, že singapurskí investori sa rozhodli zrealizovať niečo, čo ešte nikto pred nimi – aby vyšli v ústrety európskemu divákovi, posunuli štart pretekov na dobu, ktorá je vyhovujúca pre Európu. To však znamenalo preteky pod umelým osvetlením. Aj keď si mnohí takýto scenár nevedeli predstaviť, v roku 2008 sa naozaj v Singapuru rozozvučali motory Formuly 1.

grafika-okruh.jpg GRAFIKA: Presilovka

Podmienky sú, samozrejme, extrémne náročné. Okrem teploty, ktorá v aute dosiahne neraz aj päťdesiat stupňov, a vysokej vlhkosti, sa jazdci musia vysporiadať aj s únavou. Preteky začínajú o ôsmej večer miestneho času, čo znamená, že svoj denný rytmus musia prispôsobiť tak, aby v dobe, keď väčšina ľudí začína podliehať únave, boli v najlepšej kondícii. Tímy i samotní jazdci prezradili, že tento problém riešia zachovávaním si európskeho režimu dňa, čo znamená, že spať musia väčšinou za denného svetla a raňajkovať na obed.

Už prvý ročník VC Singapuru priniesol niekoľko kolízií, no tou najznámejšou, ktorá sa neslávne zapísala do dejín motoršportu, bola tzv. „Crashgate“. V štrnástom kole pretekov jazdec Renaultu Nelson Piquet ml. nasmeroval svoj monopost do betónového múru v mieste, kde v prípade nehody bol nutný výjazd Safety Caru. Týmto pomohol svojmu tímovému kolegovi Fernandovi Alonsovi, ktorý bol v boxoch tesne pred incidentom, k výhre po štarte z pätnástej pozície. Nehoda bola vtedy označená ako bežná kolízia na trati. Označenie „Crashgate“ dostala až v druhej polovici roku 2009, keď sa Nelson Piquet po vyhodení z Renaultu priznal, že havaroval schválne a to na príkaz šéfa tímu Flavia Briatoreho a technického riaditeľa Pata Symondsa. Celá vec sa dostala pred súdny tribunál FIA. Tím Renault dostal dvojročnú podmienku zákazu činnosti, Briatore aj Symonds dostali zákaz činnosti v F1.

21742164_1706989699334780_1162129594_o.jpg FOTO: Twitter/SingaporeF1

Ostatné sezóny taktiež neprebiehali v pokojnom tempe, o čom svedčí fakt, že v priebehu deviatich pretekov, ktoré sa tu odjazdili, bolo zaznamenaných až štrnásť prípadov výjazdu bezpečnostného vozidla. Po výhradách od jazdcov bol okruh upravovaný, no jeho profil je takmer pôvodný. Jeho dĺžka je 5 065 metrov a tvorí ho až dvadsaťtri zákrut. Najrýchlejšie absolvoval jedno zo šesťdesiatjeden kôl Daniel Ricciardo (Red Bull, 2016) a to za 1:47.187. Najvyšší počet prvenstiev, štyri, má Sebastian Vettel (Ferrari), o polovicu za ním zaostávajú Fernando Alonso (McLaren) a Lewis Hamilton (Mercedes). Spomedzi konštruktérov mal najviac ráz dôvod na oslavu Red Bull (2011, 2012, 2013).

Formulu 1 v tropických podmienkach Singapuru nesprevádza Formula 2 a ani GP3, no nudiť sa určite nebudeme. Okrem diania na trati bude pozornosť lákať predovšetkým dôsledky a reakcie na oznámenie ukončenia spolupráce McLarenu s dodávateľom pohonných jednotiek Honda, podpísanie zmluvy stajne Toro Rosso a Hondy či prestup Carlosa Sainza (Toro Rosso) do Renaultu. Španiel by mal predstavovať kompenzáciu za predčasné ukončenie zmluvy o dodávke motorov medzi Toro Rosso a Renaultom, no ostáva členom spoločnosti Red Bull. Špekulovalo sa, že Sainz by mohol začať svoje pôsobenie v Renaulte už od VC Malajzie (01. október), pričom mal nahradiť nevýrazného Jolyona Palmera, no tieto dohady sa nepotvrdili.

Po skúsenostiach z predošlých rokoch je takmer isté, že na trati určite uvidíme drámu a ďalšie pokračovanie boja o tohtoročný titul šampióna F1. Desiate podujatie v Singapure štartuje už túto nedeľu v zvyčajnom čase.

Program – Formula 1

16.september (sobota) – FP3: 12.00 – 13.00, kvalifikácia: 15.00 – 16.00

17.september (nedeľa) – preteky: 14.00

FOTO: Twitter/SingaporeF1