Posledné preteky na okruhu Sepang. Aspoň zatiaľ. Trať charakteristická nerovnosťami, vysokými teplotami i vlhkosťou, rýchlymi rovinkami a náročnými zákrutami a obľúbená medzi jazdcami, no i tak sa na nej v nedeľu predstavia monoposty F1 naposledy.

Okruh Sepang bol vybudovaný na mieste bývalých močarísk v rokoch 1997 – 1999. Jeho stavba bola súčasťou modernizácie Malajzie a týmto sa krajina chcela dostať do širšieho povedomia. Hlavnú zásluhu mala na tom nepochybne domáca firma Petronas, ktorá bola počas celej doby konania podujatia jeho hlavným partnerom.

Okruh navrhol dvorný architekt Hermann Tilke a bezpochyby patrí medzi tie skutočne vydarené. Kombinácia dlhých rýchlych roviniek a pomalých zákrut je výzvou pre každého jazdca, moderné vybavenie okruhu a press centra zas určite poteší novinárov, ale i divákov, ktorí sa prídu pozrieť osobne. Napriek tomu sa však toto podujatie lúči z finančných dôvodov – návštevnosť nedosahuje potrebné čísla a organizátori sú stratoví.

22119457_1723480707685679_2078127979_o.jpg FOTO: Twitter/Sky F1 Insider

Premiérová Veľká cena sa v Sepangu, neďaleko hlavného mesta Kuala Lumpur, konala v roku 1999. Vyhral ju Eddie Irvine na Ferrari. A je to práve stajňa z Maranella, ktorá sa tešila z triumfu až sedem ráz, čím jednoznačne vedie historické rebríčky v počte výhier tímov. Nasleduje ju Red Bull so štyrmi víťazstvami Sebastiana Vettela. Nemecký pretekár týmto počtom preskočil aj svojho krajana, legendárneho Michaela Schumachera.

Trať sa skladá z pätnástich zákrut a dvoch dlhých roviniek, na ktorých môžu jazdci po splnení podmienok využiť systém DRS a uľahčiť si predbiehanie, na ktoré je na tomto okruhu viac príležitostí vďaka širšej vozovke. Dĺžka trate je 5 543 metrov, celková vzdialenosť pretekov (310,408 km) je rozdelená do päťdesiatich šiestich kôl. Najrýchlejšie sa po okruhu prehnal ešte v roku 2004 Juan Pablo Montoya (Williams) a to za 1:34:223. Vôbec však nie je vylúčené, že sa bude rýchlostný rekord meniť, ako sme to videli už na niekoľkých tohtoročných podujatiach.

Návrat na okruh bol po Singapure zaujímavý určite pre všetkých, najmä pre médiá, ktoré dostali možnosť vyspovedať kompetentných ohľadne niektorých veľkých zmien mimo trate. Red Bull potvrdil spoluprácu so značkou Aston Martin od budúceho roka, pričom ešte stále nie je jasné, či im bude automobilka dodávať aj motory alebo prejdú k Honde podobne ako ich dcérska stajňa Toro Rosso. Najväčšiu pozornosť určite však zožala blesková výmena v tejto talianskej stajni. Len pár dní pred VC Malajzie bolo oznámené, že Pierre Gasly (štartuje s číslom 10) s okamžitou platnosťou nahrádza Daniila Kvyata na istý počet pretekov. Nie je potvrdené, o koľko Veľkých cien pôjde, možné je však aj to, že Rusa už do konca sezóny v kokpite neuvidíme.

Počasie v Malajzii v minulosti ovplyvňovalo preteky a zdá sa, že tento rok to nebude inak. Už prvý voľný tréning bol utlmený silným dažďom a predpovede nie sú optimistickejšie ani na zvyšok víkendu, vrátane nedele, keď sa vyskytuje možnosť búrok, čo určite neuľahčí debut nováčikovi Pierrovi Gaslymu (Toro Rosso), no bezpochyby sa postará o dramatické situácie. Víťazstvo obhajuje Daniel Ricciardo (Red Bull), no hlavnými adeptmi sú opäť jazdci Ferrari a Mercedesu.

22164101_1723480474352369_388785384_o.jpg FOTO: Twitter/C4F1

Aj keď je F1 opäť bez sprievodných sérií, určite sa môžeme tešiť na dostatok akcie na trati. Tých, ktorí si v nedeľu radi dlhšie pospia, štart pretekov o deviatej hodine nepoteší, no privstať si bude bezpochyby tá správna voľba.

Program – Formula 1

30.september (sobota) – FP3: 08.00 – 09.00, kvalifikácia: 11.00 – 12.00

01.október (nedeľa) – preteky: 09.00

FOTO: Twitter/Williams Racing